Elemzés

Hogyan osztják fel a TV-s bevételeket a Bundesligában?



Az elüzletiesedett európai klubfutballban állandóan felszínen tartott téma, hogyan lehetne még több pénzt kisajtolni a TV-közvetítések értékesítéséből.

A Bundesliga számára ez fajsúlyos kérdés, hiszen üzleti lemaradásának egyik fő indokát jelentik a TV-s pénzek terén való lemaradásuk. Azért is, hiszen akármilyen erőfeszítéseket is tesznek a TV-bevételek növelése érdekében, párhuzamosan a többi mások is folyamatosan növelni tudják bevételeiket. Sziszifuszi harc, amelyet a koronavírus most egy kicsit átírhat.

De ugye nem mindegy, hogyan osztják fel ezeket a pénzeket, hiszen ebben is mindenki a maga igazságát keresi. A népszerű csapatok szerint azoknak járna több, akiket számszerűen többen néznek, illetve akiknek többen szurkolnak. A sikeres csapatok szerint a szikár eredmények alapján érdemlik meg a több pénzt. Vannak olyan érvek, hogy azokat kell segíteni, akik biztosítják a nemzeti futball fennmaradását, így azokat, akik sok saját nevelésű játékost szerepeltetnek. S megint vannak, akik szerint mindez nem annyira fontos, mindinkább az, hogy egy csapat kellően beágyazott legyen, tehát évtizedek óta a futballkultúra része legyen.

Fontos megjegyezni, hogy itt most elsősorban a nemzeti szintű értékesítésből befolyó bevételekről lesz szó. Németországban ez a német piacot érinti, tehát azokat a pénzeket, amiket azért fizetnek a szolgáltatók, hogy három éven keresztül bizonyos tartalmakat (összefoglaló, élő mérkőzés, szezonnyitó, hétfői meccsek, Szuperkupa stb.) Németországon belül csak és kizárólag ők sugározhassanak.
Ezen felül még nemzetközi szinten is értékesítik a közvetítési jogokat. A SportTV tulajdonosa egy ilyen kiírás során szerezte meg Magyarországra nézve a jogokat. Hatalmas a küzdelem az ázsiai és amerikai piacokért, de a TV-közvetítések piacán ez a kisebb szelet a tortában. Máshol is, még Angliában is.
Meg persze a nemzetközi kupás csapatok a BL/EL-meccsek közvetítéséből is remélhetnek pénzeket.

A Bundesliga nemzeti pénzeinek felosztásában négy szempontot vesznek figyelembe. A TV-s bevételeket 36 csapat, a Bundesliga 1-2. osztályának aktuális csapatai között osztják fel.

70% – Az összes pénz 70%-át aszerint osztják fel, hogyan szerepeltek az elmúlt őt szezon során a csapatok. Az idényeket súlyozzák (5-4-3-2-1-es szorzóval), a legjobb eredményt elérő elsőligás csapat 5,8%, míg a Bundesliga legrosszabb eredményét elérő csapat 2,9%-ot kap. A Bundesliga 2 legjobb eredményt elérő csapata 1,69%-ot, az utolsó 0,75%-ot kap a tortából. Egy másodosztályú csapata hiába szerepelt az elmúlt években a legjobbak között, legfeljebb 1,69 %-ot kaphat, míg egy tükörsima Bundesliga-újonc is legalább 2,9 %-ot kap.

23 % – Kompenzálást jelent, hogy az ötéves eredmények alapján felállítanak egy másik tabellát is, ahol nem számít aktuálisan melyik csapat első- illetve másodosztályú. A lista első hat csapata azonos mértékben részesedik ebből. Így a Bayern hiába nyerte meg mind az öt bajnoki szezont, ebből a kalapból pontosan ugyanannyi pénzt kap, mint a lista 2-6. helyezettje.

5 % – Megnézik azt is, hogyan szerepeltek a csapatok az elmúlt 20 évben. Itt nincs súlyozás, és nem számít az sem, hogy aktuálisan az első- vagy a másodosztályban szerepel-e a csapat. Itt mondjuk a Nürnberg jobb eredményt ér el, mint a Lipcse.

2 % – Utánpótlás. Ekkora összeget osztanak fel a csapatok között azon az alapon, hogy az elmúlt szezonban hány percet adtak 23 év alatti játékosoknak. A külföldiek is beleszámítanak, ha már a 18. életévüket megelőzően Németországban játszottak. Teszem azt, ha egy másodosztályú kiscsapat csak helyi U23-as játékosokkal áll fel egész szezonban, akkor neki érezhetően megnő a bevételük.

A fentiek alapján kiviláglik, hogy két fő szempont alapján lehet szolidárisnak nevezni a Bundesligát, figyelembe véve a Bayern München egyeduralmát is: A 23 %-os kalapból az élcsapatok egyenlően részesednek, illetve a 70%-os kalapban is szűken van megfogva az olló. Rejtett szempont az is, hogy a lista nem veszi figyelembe a népszerűséget.

Így lehetséges, hogy a 2020/21-es szezonban a Bayern München 70,64 millió, a Borussia Dortmund 69,37 millió, a Bayer Leverkusen 67,47 millió, míg az RB Lipcse 65,96 millió Eurót kap a nemzeti értékesítésből. De még a Bielefeld is kap 29,8 millió Eurót.

/Hozzá kell tenni, hogy a koronavírus miatti óvatosságból a DFL 12 részletben folyósítja ezeket az összeget és jókora összeget magánál is tart arra az esetre, ha borulna a helyzet./

A Bayern tehát a nagy sorozata ellenére lényegében azonos összegben részesül a nemzeti TV-s pénzekből, mint a BVB, de a többi élcsapat sem marad el jelentősen. És ehhez jön még, hogy a nemzetközi értékesítés során egy kicsit másfajta felosztást alkalmaznak:

  1. Eleve minden elsőligás 5, minden másodligás 1 millió Eurót kap.
  2. 25 %-ot egyenlő arányban osztanak fel a 18 elsőosztályú csapat között.
  3. 50 %-ot az elmúlt év eredményei alapján osztanak fel, ebben a nemzetközi kupaszereplés is benne van.
  4. A végső 25 %-ot pedig a nemzetközi kupaindulók kapják meg aszerint az elmúlt 10 évben hányszor indultak el Európában.

 

Hogyan osztják fel a TV-s bevételeket a Bundesligában?
Hozzászólnék

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

To Top